به گزارش صدای بورس، چند هفتهای است که قیمتها در بازار خودرو ساکن شده است و اگر تغییر قیمتی هم وجود داشته باشد، کاهش یا افزایش اندک و غیرمحسوس قیمتهاست.
کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند که این شرایط قیمتی در بازار خودرو با گذشته متفاوت است؛ چراکه پیش از این تغییرات قیمتی به صورت فصلی اتفاق میافتاد، اما در چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود نشان داده و برخلاف روند سالانه، رکود و تنفس قیمتی در تابستان و حتی شب عید اتفاق افتاده است.
به اعتقاد آنها، موضوعاتی چون واردات خودرو و مساله برجام در این جابهجایی بیتاثیر نبوده و در دورههای رونق فصلی، باعث رکود در بازار و تعلل خریداران شده و دورههای فصلی را جابجا کرده است.
روند تورم در بازار خودرو
در همین خصوص، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: بررسی روند تورم نشان میدهد تغییرات قیمتی در بازارها به صورت پیوسته اعمال نمیشود، بلکه بهصورت پلکانی با افزایش در بازههای کوتاه زمانی و ثبات نسبی بعد از از آن در بازار اعمال میشود.
وی افزود: درواقع قیمتها در بازههای زمانی از ثبات خارج میشوند و با سرعتی نسبتا زیادی بالا میروند، این افزایش تا جایی صورت میگیرد که معاملات کاهش چشمگیر پیدا کند و سپس تصحیح منفی قیمتی رخ میدهد و قیمتها با شیب بسیار کم و کندی کاهش میشود تا حجم معاملات دوباره زیاد شود.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: افزایش حجم معاملات با روند بعدی تورم همزمان میشود و تصحیح قیمتی بعدی رخ میدهد. این روند حتی در تورمهای شدید سالهای اخیر هم دیده میشود و مختص بازار خودرو نیست و متناسب نوع و گروه کالایی و عرضه آن، میزان ضرورت کالا و توان مشتری از پریودهای چند ماهه تا یک ساله دارد.
بازار خودرو در دوره تنفسی بهار
این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: در بازار خودرو معمولا این پریودها فصلی صورت میگیرد. در چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود نشان داده است و برخلاف روند سالیانه، رکود و تنفس قیمتی در تابستان و حتی شب عید اتفاق افتاده است.
زاوه افزود: هرچند نقش موضوعاتی مانند واردات خودرو و مسئله برجام در این جابهجایی را نمیتوان نادیده گرفت که در دورههای رونق فصلی باعث رکود در بازار و تعلل خریداران شد و لذا دورههای فصلی را جابجا کرده است.
وی عنوان کرد: هم اکنون هم بازار بیشتر از آنکه منتظر واردات خودرو، رونق تولید و یا تاثیر برجام باشد، در دوره تنفسی تورم بهار قرار دارد و این خطر وجود دارد که در ابتدای پاییز قیمتها دوباره با رشد نجومی مواجه شوند.
اثر تنش تایوان روی بازار خودرو
زاوه عنوان کرد: در موضوع افزایش تولید هم، وزیر از روز اول قولهایی دادند که به آرزو شبیه بود و نهایتا بعد از گذشت یکسال و تجربه تولید ناقصی بالغ بر ۱۷۰ هزار دستگاه به روندی معقولتر بازگشته؛ هرچند همچنان بلندپروازیهای مضر در صنایع خودروسازی کشور در جریان است.
وی تاکید کرد: اصرار بر طراحی و تولید محصولات جدید در حالی که تیراژ محصولات بسیار نازل است و قدرت خرید مردم در محدوده ۸ تا ۱۰ هزار دلار است، تنها به وخیمتر شدن موضوعات ختم خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو متذکر شد: رونق محدود تولید هم به نظر نمیرسد چندان پایدار باشد و با افزایش تنش در تایوان، احتمالا روند تولید خودرو در ایران هم دچار وقفههای جدیدی میشود که نشان از بیاطلاعی معاونت خودرویی وزارت صمت از تحولات بینالمللی دارد.
موج جدید افزایش قیمتها از ابتدای پاییز
این کارشناس صنعت خودرو گفت: مجموعه عوامل نشان میدهد این رکود در قیمتها، یک پایداری در کنترل تورم نیست و از طرفی آمار نگرانکننده کسری بودجه در کنار افزایش شدید نقدینگی در کشور و البته بی انضباطی مالی شدید دولت و عدم نظارت بر شبکه بانکی، به نظر می رسد دستیابی به تورم هدف ۳۵ درصد ناممکن باشد و احتمالا تورم در کشور تا انتهای سال به کمتر از ۴۰ درصد نرسد.
زاوه یادآور شد: این روند تورمی به معنی افزایش دوباره قیمتها در بازار است که نهایتا به افزایش محدود عرضه تنها دورهای به تعویض میافتد یا سرعت آن کمتر میشود ولی در روند کلی افزایش خللی ایجاد نمیکند.
به گزارش تابناک ،وی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد ثبات قیمتها از انتهای تابستان و یا ابتدای پاییز دوباره از بین بروند و موج بعدی افزایش قیمتها در نیمه پاییز و ابتدای زمستان به بازار بازگردد، حال اگر دوباره اصرار بر سرکوب قیمتها و تکذیب تورم در دولت کمافیالسابق صورت بگیرد، حتما شدت آن افزایش میباید و اگر دولت به شناوری قیمتها در مبدا تولید رسمیت بدهد، میتوان به شدت پایینتر آن امید داشت ولی به هر صورت از این موضوع نمیتوان فرار کرد.
نظر شما